Därför ska du köpa ekologiskt!

Satt just och kollade på dokumentären på 5:an om kycklingindustrin... INTE ROLIGT ATT SE! Det var verkligen hemskt att se, jag satt och höll för öronen och ögonen vid vissa ställen, det var hemskt! Jag började gråta och det var inte heller roligt. Jag är väldigt känslig när det kommer till att göra så att djur blir plågade på något sätt. Att få veta hur alla kycklingar lever, vissa till och med i små små burar med flera höns i för att det ska vara billigt att köpa ägg, det är ju helt skjukt. Hönsen lever inte alls trevligt. Bara de som blir ekologiska höns som bor bra på landet med ett ställe att gå på. Där bor det ca 25% större än resten och de får dagsljus. Såg i ett av de större "industrihusen",om hur de hönorna som inte bodde bra, bodde. De var flera miljoner höns och de satt i små burar kanske 5 stycken i ungefär en halv inomhuskaninbur. Varför?... Man ska respektera djur! De kan inte säga ifrån själva. Jag blir väldigt arg och ledsen och speciellt nu när jag vet hur det är. I vissa fall kostar hönor och ägg mindre än hundmat! Det är ju helt sjukt! Jaa, det var mer skjukt hemska saker men får korta ner texten så ni som läser inte somnar :P

Men det var det jag hade att säga för idag! Tänk på allt ni köper billigt.. Hur har de egentligen blivit till och har de plågats? Mitt sista råd är helt enkelt, Köp ekologiskt! Det är både bra för dig, miljön och för allt egentligen, det kanske är dyrare, men skulle inte du vilja att de ni då äter har haft ett bra liv innan.




Kommentarer
Postat av: c

Håller med dej, ekologiskt är bäst! Dessutom är det mer miljövänligt :) Finns ekologisk mjölk också, it is the shiiet ;)

2008-12-21 @ 21:03:51
URL: http://ciitrus.blogg.se/
Postat av: Ika <3

Ja det är synd om de de får ju bara leva några dagar före de blir nuggets :<<

2008-12-23 @ 21:35:28
URL: http://sminkpose.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0