Muffin tips :)

Jag bakade muffins för ett tag sen som blev riktigt lyckade :) Det tog lite tid att göra glasyren men men :P Jag tänkte att om det är någon som vill ha några goda muffins så tänkte jag lägga ut receptet här :)

Chokladglasyr 12 muffins:
60 g smör, helst rumsvarmt
5 dl florsocker (kan använda mindre blir väldigt sött och väldigt mkt)
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
100 g philadelphiaost (jag använde typ inget jo lite)
1 mks varmt kaffe (jag använde inte, jag tog lite mjölk för det blev så torrt)

Gör såhär: Rör allt utom kaffet krämigt. Rör sist ner kaffet. Bred glasyren på muffinsen.

Hallonglasyr 12 muffins:
3 dl florsocker
150 g Philadelphiaost
3 dl färska eller frysta hallon

Gör såhär: Rör florsocker och philadelphiaost krämigt. Vänd försiktigt ner hallonen. Bred på glasyren på muffinsen.

Muffins 12 st: ( jag fick det till 14)
3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 citron ( jag hade ingen hemma så jag använde ingen)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Smält smöret, häll i mjölken och blanda ner i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd försiktit ner i smeten. Blanda ner rivet skal av en citron och saft av en citron. Fyll muffinsformar till 2/3 med smet. (Tips, lägg muffinformar i en muffinplåt så är det enklare, det gjorde jag)
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

Sen är det bara att äta :) Dekorera dem med något jag hade hallon på toppen och här är resultatet av mina :)


Kommentarer
Postat av: Matilda

ååh, vadsöta :D

2008-07-05 @ 21:16:15
URL: http://matildaaurora.blogg.se/
Postat av: Therése

Tack :)

2008-07-05 @ 21:33:36
URL: http://bloond0.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0